Uvod
Prijedlog ustroja i izvedbe ovoga
studija rezultat je kontinuiranog praćenja potreba tržišta rada, kao i analize i istraživanja utjecaja obrazovne
dimenzije na gospodarski razvoj prvenstveno u regionalnom okviru-okvir
Požeško-slavonske županije. U tom kontekstu razmatrani su strateški i drugi
dokumenti na regionalnom nivou: Regionalni operativni program (ROP) Požeško-slavonske
županije; statistike Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, Područna služba Požega;
Gospodarska komora Požeško-slavonske županije; te Strategija razvoja ljudskih
potencijala 2006. – 2012. Požeško-slavonske županije u okviru programa Lokalna
partnerstva za zapošljavanje u kojem aktivno sudjeluje i Veleučilište u Požegi.
Prema zadnjim dostupnim podacima Državnog zavoda za statistiku, broj zaposlenih
u djelatnosti distributivne trgovine u Republici Hrvatskoj u razdoblju od
2000.-2006. godine je porastao za 20%. Temeljem takve analize utvrđena je
evidentna potreba jačanja mogućnosti samozapošljavanja, te razvoja maloga i
srednjega poduzetništva u trgovini. U
okviru Požeško-slavonske županije uočeni su nedostaci menadžmenta trgovine, kao
i nedostatak vještina i kompetencija upravljanja i vođenja trgovine. Upravo
stoga sadržaj predloženoga specijalističkoga stručnoga studija namijenjen je
obrazovanju stručnjaka osposobljenih znanjima i vještinama za vođenje vlastitih
poduzeća, kao i biti menadžerima trgovine u okviru drugih poslovnih subjekata.
Program specijalističkog
diplomskog stručnog studija Trgovinsko poslovanje usporediv je s
programima inozemnih visokoškolskih
institucija kao što su:
- Visoka
komercijalna škola Celje, Slovenija - bolonjski
magistrski studijski program Komercijala (II. stupnja) u trajanju 2 godine (120
ECTS bodova).
- Handelsskolen Sjælland Syd, Næstved,
Dennmark- Academy Proffesion Programme- Retail Management- u trajanju 2 godine (120 ECTS bodova)
- University of Gothenburg, Sweden,Master of Science in
International Business and Trade, - u trajanju 2 godine (120 ECTS bodova)
Sposobnosti koje student stječe završetkom studija
Studijski
program osposobljava studente kako bi postali novom generacijom menadžera u
području trgovine, osposobljenom za kvalitetno rukovođenje poslovnim
subjektima, u smislu upravljanja, planiranja i samostalnog organiziranja
poslovnih procesa u stručnom, organizacijskom, tehnološkom i kadrovskom
aspektu. Prethodno stečenom razinom stručnih znanja, te stečeni specijalističkim
znanjima u području trgovinskog poslovanja u okviru studijskog programa ovoga
studija student je osposobljen aktivno, neposredno i samostalno upravljati
poslovnim procesima poslovnih subjekata, te posebice i utjecati na takve
procese njihovim kontinuiranim unapređivanjem.
Studenti koji završe
specijalistički studij Trgovinskog poslovanja, osposobljeni su za upravljanje trgovinom u različitim djelatnostima
profitnog i neprofitnog sektora: poduzećima za unutarnju i vanjsku
trgovinu, proizvođačkim, transportnim ili špediterskim poduzećima i prometnim
agencijama, poduzećima za kontrolu kvalitete robe, robnim terminalima, javnim i
carinskim skladištima te slobodnim zonama, poslovnim bankama ili osiguravajućim
društvima, ostalim uslužnim poduzećima, npr., poduzeća za međunarodno trgovačko
posredovanje, poduzeća za telekomunikacijske usluge, poduzeća za marketinške i druge
usluge, te raznim državnim institucijama (ministarstvima, lokalna uprava i
samouprava, carinskoj upravi, institucijama za suzbijanje gospodarskog
kriminala, kulturnim i znanstvenim ustanovama). Isto tako otvara se i mogućnost
samozapošljavanja kroz ostvarivanje osobnih poduzetničkih ideja i projekata,
otvaranje vlastite ili obiteljske tvrtke odnosno obrta. Takva interakcija primjenjivih specijalističkih znanja i
vještina i poslovnih procesa na koje se ista primjenjuju model je razvitka
maloga i srednjega poduzetništva što je za Hrvatsku značajan preduvjet
gospodarskog razvitka.
Potencijalna radna mjesta za studente koji
završe navedeni studij su: samostalni komercijalni referent,
rukovoditelj poslovnica ili sektora za unutarnju i/ili vanjsku trgovinu,
rukovoditelj odjela ili sektora veleprodaje i/ili maloprodaje, rukovoditelj
kategorije proizvoda, upravitelj distributivnog centra, marketing analitičar za
tržište prodaje i nabave, analitičar za cijene, brand menadžer, agent, broker,
prodajni predstavnik, upravitelj u neprofitnom sektoru itd.
Stručna praksa
Partnerstvo i suradnja specijalističkog
diplomskog stručnog studija Trgovinsko poslovanje s partnerima izvan
visokoškolskog sustava ostvarivat će se različitim vidovima suradnje, a od
samih partnera treba izdvojiti neke kao što su: razni oblici trgovačkih
društava (Zvečevo
dd, Kutjevo dd, Gastro grupa d.d., Spin valis dd), subjekti maloga i srednjega
poduzetništva (Color trgovina d.o.o.,Alles, d.o.o., Plamen International doo, Tommy d.o.o, Prvča d.o.o.,Autoprometno poduzeće Požega, Promet d.o.o, Orljava d.o.o.,
Konto d.o.o, Aurea marketing d.o.o ), financijske
institucije (FINA, Podravska banka), tijela i ustanove javne vlasti (Grad
Požega, Županija Požeško-slavonska), koji bi time postali partneri Veleučilišta
u obrazovanju.
Stručni ili akademski naziv ili stupanj koji se stječe završetkom studija
- Specijalist (spec.) trgovinskog poslovanja